17 stycznia 2024 r. Parlament Europejski przyjął przełomową dyrektywę 2024/18, która ma przeciwdziałać praktykom greenwashingu (nielegalnie i bezpodstawne używanie ekoznaków i certyfikatów) i chronić konsumentów przed dezinformacją dotyczącą ekologiczności towarów i usług.
Producenci i reklamodawcy dość często nadużywają określenia, jak „ekologiczny”, „przyjazny środowisku”, „eko”. Przeprowadzone przez Komisję Europejską badanie oznaczeń produktów wykazało, że aż 53% spośród zweryfikowanych oświadczeń ekologicznych umieszczonych na produktach zawierało informacje nieprecyzyjne, wprowadzające w błąd lub niepoparte dowodami, a 40% oświadczeń uznano za całkowicie nieuzasadnione. Problem dotyczy większości branż, w tym m.in.: modowej, spożywczej, chemicznej, kosmetycznej, meblarskiej, transportowej i budowlanej.
Nowa dyrektywa zapobiega publikowaniu nieprawdziwych oświadczeń środowiskowych, które w potocznym języku nazywamy greenwashingiem. Wprowadza zaostrzone zasady zatwierdzania oznaczeń ekologicznych, aby konsumenci mogli w jasny sposób rozpoznawać produkty mające realny wpływ na poprawę środowiska, klimatu lub lub po prostu im nieszkodzące. Wzmocni to podejmowanie świadomych wyborów i decyzji zakupowych na podstawie zweryfikowanych informacji od producentów.
Dotychczasowe stwierdzenia, takie jak: „przyjazne dla środowiska”, „neutralne środowiskowo”, „opakowanie w 100% naturalne” – nie będą dozwolone, chyba że producent udowodni i podda weryfikacji takie oznaczenia przez zatwierdzony w UE podmiot certyfikujący lub akredytujący.